قانون تقسیم ارث

پیش از آنکه طبقات ارث را تعریف کنیم باید با دو مفهوم اصلی که در مسائل حقوقی زیاد به کار برده می‌شوند، آشنا شوید. این دو مفهوم چیزی نیستند، جز: بستگان سببی و نسبی.

به کسانی که به واسطه‌­ی ولادت با متوفی نسبت دارند، بستگان نسبی می­‌گویند؛ مانند: پدر و پسر (نسبت مستقیم) و دو برادر که توسط پدر و مادر با هم نسبت دارند (نسبت غیر مستقیم) .

به کسانی که به سبب ازدواج با متوفی نسبت دارند، بستگان یا خویشان سببی می‌گویند؛ مانند: رابطه ­ی بین داماد و پدرزن.

طبق ماده­ ی ۸۶۱ قانون مدنی، دو مسئله موجب ارث بردن از متوفی می‌شود: نسب و سبب. در ماده‌­ی بعد کسانی که به موجب رابطه­‌ی نسب ارث می‌برند به سه طبقه تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای دو درجه هستند.

مراحل تقسیم ارث

پس از صدور رای دادگاه اگر اموال باقی مانده از متوفی قابلیت تقسیم داشته باشد، پس از تصفیه­‌ی بدهی‌ها بین ورثه تقسیم می شود. اگر قابلیت تقسیم وجود نداشته باشد، اول توسط دادگاه و از طریق کارشناس رسمی دادگستری، قیمت گذاری شده و به مزایده گذاشته می شود.

جالب است بدانید که در اکثر مواقع کسی غیر از خودِ ورثه در مزایده دادگاه شرکت نمی‌کند.  اگر خریداری به قیمت پایه کارشناسی شده پیدا نشود، اموال به مزایده رفته فروش نمی رود. در نهایت باید یکی از وراث سهم الارث دیگران را خریداری کند تا ترکه (ارثیه خانه پدری یا مال منقول موروثی) به او انتقال یابد.

اگر هیچ کدام از وراث یا شخص ثالث اقدام به خرید نکند پرونده بلاتکلیف باقی می­‌ماند. رویه­‌ی دادگاه‌­ها چنین است که حتی در مرحله دوم مزایده هم اموال به کمتر از قیمت کارشناسی فروخته نمی‌­شود.

اگر هرکدام از وراث به قیمت کارشناسی شده معترض باشند می‌توانند در فرجه قانونی به آن اعتراض کنند تا دوباره توسط کارشناسان ارزیابی شود.

 

منبع: تقسیم ارث و ترکه