ضمانت سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت

۱.  ضمانت نامه­ بانکی

ضمانت‌نامه‌های بانکی در واقع سند و ضمانت نامه­ ای است که بانک در قبال مالک متعهد می‌شود به محض اینکه مالک این ضمانت نامه را اعلام  کند، مبلغ ضمانت‌نامه را باید به او بپردازد. مالک به محض اینکه احساس کرد خطری او را تهدید می‌کند می‌تواند ضمانت نامه خود را وصول کرده و سازنده اگر تخلفی نکرده باشد، برای اثبات این مسئله باید اقدام قانونی انجام داده و به دادگاه مراجعه کند.

۲. چک تضمین مشارکت در ساخت

چک تضمین به دلیل اینکه تاریخ ندارد همیشه قابل وصول و اجرا می­باشد. علاوه بر این، جنبه کیفری ندارد و مالک اگر تخلفی پیش آمد می‌تواند از طریق دادگاه اقدام کند.

۳. سفته

اگر برای تضمین سفته رد و بدل شود، مالک برای وصول آن باید اقدام به واخواست کند و برای اینکه وجه آن را مطالبه کند، باید طرح دعوا نماید که این امر زمان‌بر بوده و هزینه زیادی را در بردارد.

۴. وثیقه ملکی

از دیگر تضمیناتی که در قرارداد مشارکت در ساخت داده می‌شود وثیقه قرار دادن ملک است. ملک پس از اینکه ارزیابی شده و استعلامات ثبتی آن انجام گرفت در رهن مالک قرار می‌گیرد، سازنده موظف است وکالت بلاعزل را با موضوع فروش پلاک ثبتی به نام مالک تنظیم کند و اگر تخلفی در حین اجرای حسن انجام کار اتفاق افتاد مالک بتواند آن ملک را به نام خود انتقال دهد.

 

نحوه نوشتن قراداد مشارکت